Szülői Szervezet Működési Szabályzata

Nyomtatás

Szülői Szervezet Működési Szabályzata

I. rész

 Általános rendelkezések

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 73. § (1) bekezdés értelmében az iskolában a szülők jogaik érvényesítése, kötelességük teljesítése érdekében, az intézmény működését, munkáját érintő kérdésekben véleményezési, javaslattevő joggal rendelkező iskolai Szülői Szervezetet hoznak létre.

Az iskolai Szülői Szervezet neve:
Szent Orsolya Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda Szülői Szervezete

Székhelye:
9400 Sopron, Orsolya tér 1-3.

Az iskolai Szülői Szervezet tagjai az iskolába járó tanulók szülei jogán, vagy más nevelésre jogosult személy (törvényes képviselő), tanulónként egy fő.
A nevelési-oktatási intézmény működésével kapcsolatos döntések előkészítésében, végrehajtásában és ellenőrzésében – jogszabályban meghatározottak szerint – részt vesznek a pedagógusok, a tanulók és a szülők, valamint képviselőik. [Nkt. 24. § (2)]

Az iskolai Szülői Szervezet fő célja: segíteni a gyermekeik érdekében eljáró szülőket, hogy szülői jogaikat és gyermekeik jogait megismerhessék, megfogalmazhassák  és élni tudjanak vele.


A szülői szervezet

II. rész

Az iskolai Szülői Szervezet alapvető célja

  1. Az iskolába járó tanulók szüleinek képviselete a szülői kötelességek és jogok gyakorlásának érdekében.
  2. A nevelő munkát együttműködésükkel segítő szülők összefogása.
  3. Az iskola és az otthon közötti aktív együttműködés elősegítése.
  4. Azon konkrét szülői érdekek a megfogalmazása, amelyet az iskolaszékbe és az iskolatanácsba delegált szülőknek képviselniük kell.

 


III. rész.

Az iskola Szülői Szervezetének feladata

  1. A szülők hiteles tájékoztatása az aktuális nevelési kérdésekről és a szülői igények továbbítása az iskolavezetés felé.
  2. Az iskolai Szülői Szervezet, figyelemmel kíséri a szülői és tanulói jogok érvényesülését, a pedagógiai munka eredményességét.
  3. Az iskolai Szülői Szervezet által megválasztott és delegált iskolaszéki szülők segítése véleményük kialakításában, és beszámoltatásuk az iskolaszék döntéseiről.
  4. A szülők közötti kapcsolattartás megszervezése:
    • szülők-szülői szervezet,
    • szülők-iskolaszéki szülői tagok,
    • szülők-szülők között.
  5. A kapcsolattartás kialakításában való részvétel formái:
    • a Szülői Szervezet üléseinek nyilvánossága,
    • levelezés a szülők és a Szülői Szervezet között.

 


IV. rész

Az iskolai Szülői Szervezet belső felépítése

  1. Osztályszintű Szülői Szervezet
    1. Az osztályszintű Szülői Szervezet az iskolai Szülői Szervezet alapegysége.
    2. Az osztályszintű Szülői Szervezet tagjai - tanulónként - egy szülő vagy egy nevelésre jogosult (törvényes képviselő).
    3. Az osztály szülői közössége legfeljebb két szülőt választhat, akik az adott osztály szülőit és érdekeiket képviselik a Szülői Szervezet Választmányában.
    4. Az osztályszintű Szülői Szervezet a megvá­lasztott szülőket határozott időre megbízza a választmányi munka elvégzésével, de a megfelelő szabályok betartásával jogosult vissza is hívni.
  2. Az iskolai Szülői Szervezet Választmánya
    1. Az osztályszintű Szülői Szervezetek által választott szülők (továbbiakban: delegáltak) alkotják az iskolai Szülői Szervezet Választmányát (továbbiakban: Választmány).
    2. Az iskolai Szülői Szervezetet a Választmány irányítja.
    3. A Választmány tagjai maguk közül elnököt és egy vagy több elnökhelyettest (általános elnökhelyettest, gazdasági elnökhelyettest) és más tisztségviselőt választanak.(továbbiakban: Elnökség). A Választmány elnökét az iskola vezetője javaslata, míg a további tisztségviselőket pedig az elnök javaslata alapján a Választmány választja. A jelölés és a szavazás nyílt.
    4. Az iskolai Szülői Szervezetet az elnök képviseli. Képviseleti jogát az elnök a Választmány bármely tagjára átruházhatja.
    5. A Választmány a tisztségviselőket 2 évre választja azzal, hogy a tisztség megújítható.
    6. Ha a delegált kétszer egymás után nem jelenik meg a Választmány ülésén, akkor kizárja magát a Választmányból, és az osztályszintű Szülői Szervezetnek új tagot kell delegálnia helyette. (Önkizárás)
    7. Állandó és ideiglenes meghí­vottak tanácskozási joggal vehetnek részt az üléseken (pl. az iskolaszéki szülők, az iskolavezető, az iskolai alapítvány vezetője  stb.)
  3. Munkacsoportok

Az iskolai Szülői Szervezet. munkacsoportot alakíthat, illetve választhat, az egyes feladatok hatékony és koncentrált megvalósítására. (Szülői lelki nap szervezése, szülői bál, karácsonyi vásár szervezése, …)

 


V. rész

Az iskolai Szülői Szervezet Választmánya működési szabályai

  1. Választmányi ülést kell összehívni, amennyiben azt
  2. A Választmány összehívásáról – meghívó kiküldésével - a Szülői Szervezet elnöke (akadályoztatása esetén a helyettese) gondoskodik.
  3. A választmány rendes üléseit nevelési évenként 2 alkalommal tartja.
    • a delegáltak 10%-a, vagy
    • a Szülői Szervezet összes tagjának 5%-a, vagy
    • az iskolai Szülői Szervezet elnöke, vagy
    • az iskolaszéki delegáltak, vagy
    • az iskolavezető, vagy
    • a nevelőtestület, vagy
    • az iskolaszék kezdeményezi.
      A kezdeményezésben az összehívás pontos okát is meg kell jelölni.
  4. Szükség esetén rendkívüli választmányi ülés összehívására is van lehetőség. A rendkívüli válaszmányi ülés összehívásáról az elnök gondoskodik. A kezdeményezés beérkezését követő legalább 72 óra elteltével, azonban legfeljebb 1 héten belüli időpontot tűz ki a rendkívüli ülés megtartására, melyre a delegáltakat illetve egyéb érintetteket elektronikus formában hív meg, az ok és a napirendi pontok egyidejű megjelölésével.
  5. A választmány ülését az elnök távollétében az elnök helyettese vezeti (levezető elnök).
  6. A Választmány határozatképes, ha  a delegáltak 50%-a +1fő jelen van. Döntéseit a jelenlévő delegáltak egyszerű szótöbbségével hozza meg, nyílt szavazással. A határozatképességet a delegáltak által aláírt jelenéti ívvel kell igazolni.
  7. A választmányi ülések nyitottak az összes érdeklődő szülő számára. Egyes esetekben az elnök kivételesen elrendelhet zárt ülést is.
  8. Az ülésekről jegyzőkönyv készül, amit az elnök és egy hitelesítő ír alá. Az ülésen keletkezett dokumentumokat és a szervezet más írásos anyagait (pl. levelezés) az elnökhelyettes iktatja és archiválja.
  9. A választmány a határozatai nyilvánosak. A határozatok tárát az elnök vezeti.
  10. Az Elnökség évente egy alkalommal köteles a Választmányának beszámolni a Szülői szervezet tevékenységéről. A Választmányba delegáltak pedig elektronikus úton kötelesek továbbítani az éves beszámolót az osztályszintű szülői szervezetnek, illetve annak valamennyi tagjának.

 


VI. rész

Az iskolai Szülői Szervezet jogosítványai

  1.  A gyermekeik érdekében eljáró szülők érdekeinek érvényesítésére alakult iskolai Szülői Szervezet az alábbiakban felsorolt jogosítványai alkalmazásával vesz részt az iskola működésével kapcsolatos döntések előkészítésében, végrehajtásában és ellenőrzésében és a saját szervezeti és működési szabályzatában foglaltak megvalósításában. ]Nkt. 24. § (2)]
  2. Az iskolai Szülői Szervezet, közösség figyelemmel kíséri a gyermeki, tanulói jogok érvényesülését, a pedagógiai munka eredményességét, a gyermekek, tanulók csoportját érintő bármely kérdésben tájékoztatást kérhet a nevelési-oktatási intézmény vezetőjétől, az e körbe tartozó ügyek tárgyalásakor képviselője tanácskozási joggal részt vehet a nevelőtestület értekezletein. [20/2012. EMMI rendelet 119. § (4)]
  3. A Szülői Szervezet dönt
    • saját működési rendjének és munkaprogramjának elfogadásáról;
    • tisztségviselőinek megválasztásáról;
    • az iskolaszékben a szülők képviseletét ellátó személyekről;
    • a rendelkezésre álló pénzeszközök felhasználásának módjáról;
    • a szülők körében megszervezendő, iskolát segítő munkáról;
    • az iskolai Szülői Szervezet eljárhat, intézkedhet a köznevelési jogszabályokban meghatározott szülői jogok érvényesítése és szülői kötelességek teljesítése érdekében. [20/2012. EMMI rendelet 119 § (2)]
  4. A fenntartónak ki kell kérnie a Szülői Szervezet véleményét az iskola megszüntetésével, átszervezésével, feladatának megváltoztatásával, ne­vének megállapításával, kapcsolatban, valamint vezetőjének megbízása és e meg­bízás visszavonása előtt. (Nkt. 75. §)
  5. Az iskolai munkaterv határozza meg az iskolai nevelési év, helyi rendjét. Ennek elkészítéséhez az intézményvezető kikéri az iskolaszék, az iskolai Szülői Szervezet véleményét [20/2012. EMMI rendelet 3. § (1)]

 Iskolai SZMSZ-ben rögzített jogosítványok

  1. A Szülői Szervezet és az iskolavezetés közti kapcsolattartás formáját az iskola szervezeti és működési szabályzata rögzíti. [20/2012. EMMI rendelet 4. § (1)]
  2. Az iskola szervezeti és működési szabályzatában kell meghatározni azokat az ügyeket, amelyekben az iskolai Szülői Szervezetet az SZMSZ véleményezési joggal ruházza fel. [20/2012. EMMI rendelet 4. § (5) p)]
  3. A Szülői Szervezet működési feltételeiről az iskola vezetője gondoskodik, az iskola szervezeti és működési szabályzatában rögzített módon.

Kelt: Sopron, 2017. október 3.

 


A 2017/ 2018-as tanév munkaterve

A tanév során is segítjük a nevelő –oktató munkát, észrevételeinkkel, javaslatainkkal hozzájárulunk az iskola-gyermek-szülő kapcsolat egyensúlyához.
Elkészítjük és közzétesszük az iskola honlapján a Szülői Szervezet legfontosabb dokumentációit (beszámoló, munkaterv, névsor, aktualitások).
A programtervet a Szülői Szervezet tagjai megismerték és elfogadták.

2017. október 3.

Mendéné Lajtai Krisztina